
Letar du efter ett gott tillbehör till grillat? Då måste du prova Esquites, en mexikansk majssallad med fetaost, lime och chili. Den här enkla salladen är krämig, smakrik och perfekt till sommarens grillkvällar, tacos eller buffébord.
Det är krämligt, det är smakrigt och det är GOTT! Dessutom riktigt enkelt att göra.

Det här är en riktigt god sommarsallad som passar perfekt nu i sommar. Jag har sett ett par olika sätt att tillaga den. Men så här gör jag. Jag vill att all ost ska på chansen att smälta ner bland majsen, därför rör jag ihop allt direkt i stekpannan.
TIPS: använd fryst majs. Det blir billigare och så mycket enklare än att hålla på med burkar.
Det finns massor av olika sätt att smaksätta den här mexikanska majssalladen. Ha i lite rökig paprika eller spiskummin om du gillar det. Jag gjorde den rätt basic men den blev fantastiskt god precis som den är!

Annat gott att göra nu när grillsäsongen är här:
Esquites – mexikansk majssallad med fetaost:
400 g fryst majs
smör till stekning
1 vitlöksklyfta
1 msk finhackad inlagd jalapeño
salt
150 g fetaost
1 dl riven ost
2 msk gräddfil
saft från 1/2 lime
färsk koriander
salladslök
Stek majsen i lite smör på medelhög värme. Riv vitlöken fint och låt den steka med tillsammans med jalapeño. Salta lätt.
När majsen fått fin gyllene färg, sänk värmen och rör ner smulad fetaost, riven ost och gräddfil. Ta av från värmen och pressa över limesaft. Tillsätt finhackad koriander och salladslök.
Servera som tilltugg tillsammans med nachochips eller som tillbehör till en god bit kött.
Ser gott ut måste prova till grillat i sommar
Det här ser otroligt gott ut, tror du att det fungerar lika bra med vegansk fetaost? Hälsningar Telkom University Jakarta