
Det här med att tillaga kyckling kav vara svårt, men också helt underbart. Om man gör rätt. För hur många gånger har man inte ätit torr och tråkig kyckling? Väldigt många skulle jag säga. Till vardags föredrar jag att använda innerfiléer. Dom kör jag i vår Airfyer. Klart på 15 minuter.
Men. Ibland vill man bara ha helt vanliga kycklingbröstfiléer. Saftiga. Goda och vällagade. Och med det här receptet får du perfekt tillagad kyckling- varje gång!
Sån här kyckling är fin att grilla på helgen för att sedan ha till olika sorters mat under veckan. Wraps, röror eller sallader.
Ett annat gott kycklingrecept hittar du här. De här fyllda pitabröden passar perfekt att frysa in och ta fram när man behöver ha enkel mat snabbt!

Antingen tillagar du den i ugnen eller på grillen. Det är samma tillvägagångssätt oavsett metod.
-Först kryddar du på kycklingen.
-Sen ger du den en fin yta (antingen i stekpannan på hög värme eller direkt över glöden på grillen)
-Kycklingen får sen gå klart i ugnen eller på indirekt värme på grillen.
-När den uppnått rätt temperatur (ca 65-66 °C) får den vila för att till sist hamna på en temperatur på 70°C.
Då blir den perfekt saftig och god.

Kycklingfiléerna kan tillagas och sparas i kylen i ca 5 dagar. Perfekt att göra en stor omgång av i sommar och sedan ha till sallader och i wraps. Min bästa lättlagade sommarmat!
Hur du kryddar din kycklingfilé beror ju lite på vad du ska ha den till. Jag tycker lökpulver, örtsalt och citron är en otroligt fin bas. Det funkar till det mesta. Här har jag även haft på lite tabasco-srirachasås för lite mer smak och sting. GOTT!
Perfekt tillagad kyckling- varje gång
900 g kycklingbröstfilé
2 tsk örtsalt/flingsalt
1 msk lökpulver
3 msk citronolja
tabasco-srirachasås efter smak
Lägg kycklingen i en ugnsfast form och krydda kycklingen på båda sidor.
Hetta upp en stekpanna med lite olja i och stek kycklingen i omgångar tills den fått en fin stekyta på båda sidor.
Lägg tillbaka i samma form som du kryddade kycklingen i.
Tag fram en kökstermometer och stick den i kycklingfiléns tjockaste del.
Sätt in formen med kyckling i ugnen i ca 200°C.
Jag brukar ta ut kycklingen ur ugnen när den har kommit upp i 65-66°C, sedan eftersteker den och brukar hamna runt strax under 70°C vilket jag tycker är perfekt.
På många sidor står det att kycklingbröst är genomstekt vid 70-72°C. Men då upplever det jag som att man får en torr bit kyckling. Tag ut den lite tidigare och låt vila. Så blir den perfekt saftig och god!
Självklart kan du tillaga detta på grillen. Låt kycklingen få fin färg på direkt värme (över glöden) lägg den sedan att steka klart på indirekt värme (bredvid glöden) tills du kommer upp i en innertemperatur på 65-66 grader.
Jag lovar dig en perfekt tillagad bit kycklingbröst om du gör så här. Och du kommer inte vilja lagadet på annat vis i framtiden heller!